Spis treści

    Dlaczego zapala się kontrolka ciśnienia opon i co wtedy zrobić?

    Co oznacza zapalenie kontrolki ciśnienia opon?

    Gdy zapala się kontrolka ciśnienia opon, powinno to wzbudzać u kierowcy natychmiastową czujność. Oznacza to bowiem, że ciśnienie w jednej lub kilku oponach jest niższe od zalecanych wartości. Niskie ciśnienie może być wynikiem różnych czynników, takich jak:

    • nieszczelność,

    • uszkodzenie gumy,

    • zmiana temperatury.

    Ignorowanie tego problemu może prowadzić do poważnych konsekwencji. Opony z obniżonym ciśnieniem mają gorszą przyczepność do nawierzchni, co zwiększa ryzyko poślizgu – zwłaszcza w trudnych warunkach atmosferycznych, takich jak deszcz czy śnieg.

    Ponadto niskie ciśnienie w oponach prowadzi do zwiększonego oporu toczenia, co z kolei skutkuje wyższym zużyciem paliwa. Długotrwałe jeżdżenie na ogumieniu w takim stanie może prowadzić do jego szybszego zużycia, a w skrajnych przypadkach do uszkodzenia wewnętrznego, co grozi nagłym pęknięciem. Każda opona ma określoną tolerancję ciśnienia, a jej przekroczenie może skutkować poważnymi awariami mechanicznymi. Warto także zauważyć, że odpowiednie ciśnienie wpływa na komfort jazdy – opony z niskim ciśnieniem mogą powodować drgania, co odbija się negatywnie na doznaniach kierowcy i pasażerów.

    Regularne sprawdzanie ciśnienia w oponach powinno być rutyną – szczególnie przed dłuższymi podróżami. Jeśli kontrolka ciśnienia opon nie gaśnie, należy jak najszybciej sprawdzić stan ogumienia, aby uniknąć potencjalnych zagrożeń na drodze. Szybka reakcja może nie tylko zapobiec wydatkom związanym z naprawami, lecz także chronić zdrowie i życie kierowcy oraz pasażerów.

    Co zrobić, gdy kontrolka się zapali?

    Gdy kontrolka ciśnienia opon się zapali, nie należy bagatelizować tego sygnału. Oto kroki, które warto podjąć, aby zdiagnozować i rozwiązać problem, zanim będzie za późno.

    Sprawdzenie ciśnienia

    Pierwszym krokiem jest sprawdzenie ciśnienia w oponach. Użyj manometru, aby dokładnie zmierzyć wartości ciśnienia w każdej oponie – nie ma znaczenia, czy jest to opona letnia, zimowa, czy całoroczna. Parametry te powinny odpowiadać zaleceniom producenta, które można znaleźć w instrukcji obsługi pojazdu lub na specjalnej naklejce umieszczonej na drzwiach kierowcy. Jeśli ciśnienie w którejkolwiek oponie jest niższe od zalecanej wartości, należy je podnieść. Pamiętaj, że najlepiej mierzyć ciśnienie, gdy opony są zimne, ponieważ pod wpływem ciepła ciśnienie może wzrosnąć, co zafałszuje wyniki pomiaru.

    Szukanie nieszczelności

    Jeśli po podniesieniu ciśnienia nadal jest ono zbyt niskie, należy przeprowadzić dokładną inspekcję wizualną opon. Zwróć szczególną uwagę na wszelkie uszkodzenia, takie jak przebicia, pęknięcia czy wybrzuszenia. Wentyle również wymagają uwagi, ponieważ często są źródłem nieszczelności. W przypadku zauważenia jakichkolwiek nieprawidłowości konieczne może być zdjęcie opony w celu jej naprawy lub wymiany na nową. Upewnij się, że wszelkie zanieczyszczenia, takie jak piasek czy błoto, zostały usunięte z powierzchni opon, co pozwoli na dokładniejszą ocenę ich stanu.

    Kiedy udać się do specjalisty?

    Jeśli samodzielne sprawdzenie ciśnienia oraz wizualna inspekcja nie przynoszą rezultatów, udaj się do mechanika. Warsztaty samochodowe dysponują odpowiednim sprzętem, który umożliwia dokładne zdiagnozowanie problemu. Specjalista przeprowadzi szereg testów, aby ustalić, czy opona wymaga naprawy, czy konieczna jest jej wymiana. Stwierdzi także, czy rzeczywiście powstała nieszczelność.

    Dlaczego zapala się kontrolka ciśnienia opon i co wtedy zrobić?

    Dlaczego ciśnienie w oponach spada?

    Niskie ciśnienie w oponach może być wynikiem różnych czynników, które wpływają na bezpieczeństwo i wydajność jazdy. Jedną z głównych przyczyn są zmiany temperatury. Ciśnienie w oponach może się obniżać o około 0,1 bara na każdy spadek o 10 stopni Celsjusza. Z tego powodu w okresie zimowym regularne sprawdzanie, czy ogumienie jest odpowiednio napompowane, staje się szczególnie istotne. 

    Przebicia to kolejny częsty problem, który może prowadzić do utraty ciśnienia w oponach. Ogumienie może ulec przebiciu w wyniku najechania na ostre przedmioty, takie jak gwoździe, kawałki metalu czy inne odpady drogowe. Jazda po nawierzchniach o słabej jakości, pełnych dziur i wybojów, zwiększa ryzyko przebicia. Warto również pamiętać, że niektóre opony są bardziej podatne na uszkodzenia niż inne, co zależy od ich konstrukcji i zastosowanych do produkcji materiałów.

    Kolejnym czynnikiem wpływającym na ciśnienie w oponach są warunki eksploatacji. Jeżeli pojazd jest często obciążany ponad dopuszczalne limity, może to prowadzić do szybszego zużycia opon i obniżenia ciśnienia. Zbyt duże obciążenie wpływa na strukturalną integralność ogumienia, co z kolei może skutkować przegrzaniem i utratą powietrza. Właśnie dlatego ważne jest to, by nie przekraczać zalecanej ładowności pojazdu. Takie działanie wpływa zresztą nie tylko na ciśnienie, lecz także ogólną stabilność i bezpieczeństwo jazdy.

    Starzenie się opon również może prowadzić do obniżenia ciśnienia. Ogumienie z biegiem lat traci swoje właściwości, a materiał gumowy staje się bardziej kruchy i mniej elastyczny. To zjawisko może powodować mikropęknięcia, przez które powietrze stopniowo ulatnia się z opony. Regularna wymiana ogumienia, gdy wymaga tego jego wiek lub stan techniczny, jest kluczowa dla zachowania odpowiedniego ciśnienia i bezpieczeństwa na drodze.

    Prawidłowe ciśnienie w oponie

    Aby ustalić odpowiedni poziom ciśnienia w oponach, warto skorzystać z naklejki znamionowej, która zazwyczaj znajduje się na klapce wlewu paliwa lub na wewnętrznej stronie słupka drzwi kierowcy. Dostarcza ona kluczowych informacji dotyczących norm ciśnienia – zarówno dla przednich, jak i tylnych opon. Może także zawierać dane dotyczące różnych dopuszczalnych obciążeń pojazdu. Po prawidłowym napompowaniu opon może być konieczne ponowne zaprogramowanie wartości ciśnienia. Wiele nowoczesnych samochodów jest wyposażonych w systemy TPMS (z ang. tire pressure monitoring system), które na bieżąco kontrolują ciśnienie w oponach. Wprowadzenie do nich właściwych parametrów często powoduje zgaszenie kontrolki.

    Zapomnij o niskim ciśnieniu w oponach!

    Niskie ciśnienie w oponach może wynikać z różnych czynników, a zrozumienie tych przyczyn pomaga kierowcom lepiej dbać o stan ogumienia. Regularne kontrole ciśnienia, dbałość o wentyle oraz unikanie przeciążania pojazdu to ważne elementy odpowiedzialnego zarządzania pojazdem. Wprowadzenie tych prostych praktyk w życie w ramach codziennego użytkowania samochodu nie tylko zwiększa bezpieczeństwo, lecz także wydłuża żywotność opon i podnosi komfort jazdy. Pamiętaj, że dobrze utrzymane opony to fundament bezpiecznej i bezstresowej jazdy.

    Spis treści
      Kategorie
      Popularne wpisy
      x
      Porównywarka produktów
      Porównaj teraz
      Loading...